Wednesday, October 6, 2010

Destinasi kehidupan.

Dari Lensa Kameraku,




Pasti dahulunya kapal-kapal ini pernah belayar gagah di samudera luas membelah badai dan gelora. Pasti juga dahulunya ia pernah memunggah hasil-hasil laut yg menjadi rezeki kepada krew, tuannya dan manusia lainnya.

Kenapa kini ia hanya terdampar di sini?, adakah kuderatnya tidak lagi sekuat dahulu? Atau, mungking kerana usianya atau fizikalnya yang sudah tua? Atau, ada sudah pengantinya yang lebih gagah binaanya dan pasti lebih hebat menempuh arus dan gelombang samudera yang lebih mencabar itu? Atau, kerana ia sudah tidak lagi di perlukan oleh tuannya?.

Semua itu cuma andaian saja, –pandai-pandai ja ko ni- tetapi yang pasti hanya yang Maha Esa dan Maha Mengetahui tahu tentangnya.

Mungkin beginikah juga perjalanan penghidupan di dunia Allah ini, kitaran pengidupan semua makluk yang hidup pasti akan ada penghujungnya.

Ingatlah semua benda di atas muka bumi ini diciptakan dengan satu tujuan. Ia adalah satu fakta yang sangat pasti bahawa semua benda yang kita lihat di sekeliling kita adalah untuk tujuan yang khusus. Manusia juga diciptakan untuk satu tujuaan.


Dan tiadalah kehidupan dunia ini melainkan gurau senda dan main-main. Dan sesungguhnya akhirat itulah yang sebenarnya kehidupan, kalau mereka mengetahui.
(Surah al-'Ankabut: 64)

Yang menjadikan mati dan hidup, supaya Dia menguji kamu, siapa di antara kamu yang lebih baik amalnya. Dan Dia Maha Perkasa lagi Maha Pengampun.
(Surah al-Mulk: 2)

Hai orang-orang yang beriman, bertakwalah kepada Allah dan hendaklah setiap diri memperhatikan apa yang telah diperbuatnya untuk hari esok (Akhirat) dan bertakwalah kepada Allah, sesungguhnya Allah Maha Mengetahui apa yang kamu kerjakan.
(Surah al-Hashr: 18)

Dan mereka berkata, "Kehidupan ini tidak lain hanyalah kehidupan di dunia saja, kita mati dan kita hidup dan tidak ada yang membinasakan kita selain masa,: dan mereka sekali-kali tidak mempunyai pengetahuan tentang itu, mereka tidak lain hanyalah menduga-duga saja.
(Surah al-Jathiyya: 24)

Sesungguhnya orang-orang yang tidak mengharapkan (tidak percaya akan) pertemuan dengan Kami, dan merasa puas dengan kehidupan dunia serta merasa tenteram dengan kehidupan itu dan orang-orang yang melalaikan ayat-ayat kami. Mereka itu tempatnya ialah neraka, disebabkan apa yang selalu mereka kerjakan.
(Surah Yunus: 7-8)

Barangsiapa yang mengkehendaki keuntungan di akhirat akan Kami tambah keuntungan itu baginya dan barangsiapa yang yang mengkehendaki keuntungan di dunia Kami berikan kepadanya sebahagian dari keuntungan dunia dan tidak ada baginya suatu bahagianpun di akhirat.
(Surah ash-Shura: 20)


Ini adalah antara ayat- ayat peringatan Allah, supaya jangan sampai kita lupa bahawa dunia ini hanya tempat sementara dan suatu ujian. Jangan sesekali mengabaikan peringatan ini dan ingatlah kita perlu mecari keredhaan Allah untuk melayakkan diri mendapat kebahagiaan yang kekal abadi. Allah telah menerangkan di dalam al-Qur'an bahawa barang sesiapa yang terikat dengan kehidupan yang singkat ini akan kehilangan kehidupan yang abadi di akhirat kelak.


Dan selanjutnya,


Katakanlah, Sesungguhnya kematian yang kamu lari daripadanya, maka sesungguhnya kematian itu akan menemui kamu, kemudian kamu akan dikembalikan kepada (Allah), yang mengetahui yang ghaib dan yang nyata, lalu Dia beritakan kepadamu apa yang telah kamu kerjakan.
(Surat al-Jumu'a: 8)


Dan datanglah sakaratul maut dengan sebenar-benarnya. Itulah yang kamu selalu lari darinya.
(Surah Qaf: 19)

Dan Allah sekali-kali tidak akan menangguhkan (kematian) seseorang apabila datang waktu kematiannya. Dan Allah Maha Mengetahui apa yang kamu kerjakan.
(Surah al-Munafiqun: 11)

Dan mereka berteriak di dalam neraka itu, “Ya Tuhan kami, keluarkanlah kami niscaya kami akan mengerjakan amal yang saleh berlainan dengan yang telah kami kerjakan,” Dan apakah Kami tidak memanjangkan umurmu dalam masa yang cukup untuk berfikir bagi orang yang mahu berfikir, dan (apakah tidak) datang kepada kamu pemberi peringatan? Maka rasakanlah (azab Kami) dan tidak ada bagi orang-orang yang zalim seorang penolongan.
(Surah Fatir: 37)

Dan belanjakanlah sebahagian dari apa yang telah Kami berikan kepadamu sebelum datang kematian kepada salah seorang di antara kamu; lalu ia berkata: “Ya Tuhanku, mengapa Engkau tidak menangguhkan (kematian)ku sampai waktu yang dekat, yang menyebabkan aku dapat bersedekah dan aku termasuk orang-orang yang saleh?” Dan Allah sekali-kali tidak akan menangguhkan (kematian) seseorang apabila datang waktu kematiannya. Dan Allah Maha Mengetahui apa yang kamu kerjakan.
(Surah al-Munafiqun: 10-11)


Dan ayat-ayat ini pula peringatan daripada Allah, supaya kita tidak lupa bahawa maut pasti akan datang pada bila-bila masa sahaja. Jadi, jangan sesekali lupa untuk bekerja untuk kehidupan kita di akhirat, sebelum ajal menemui kita dimana pada masa itu kita sudah tiada peluang untuk melakukan amalan baik.

Sekian.

AMARAN BUAT PEMBACA YANG DIHORMATI DAN DI RAHMATI SELALU

Segala bahan bacaan dan rujukan didalam blog ini adalah semata bacaan, dan apabila timbul kesangsian dan ketidakfahaman dalam membaca isinya, sila rujuk dikalangan ahlinya atau pun mursyid yang diiktiraf. Janganlah memahami sesuatu perkara dalam ilmu dengan memahami dengan akal fikiran sendiri, jika begitu anda tidak akan sampai kepada pemahamannya. Apabila tidak faham, mulalah ia menjadi fitnah yang berat.

Segala bahan bacaan disini adalah untuk umum dan HAK CIPTA ITU MILIK ALLAH SEMUANYA. Anda boleh ambil sebagai bahan rujukan ataupun bahan posting di blog-blog atau website anda TANPA PERLU MEMBERI SEBARANG KREDIT KEPADA BLOG INI.

Sekiranya ada salah dan silap haraplah perbetulkan kerana penulis juga insan biasa yang tidak lari dari kesilapan.

Jazakallah .....

Rujukan: Jangan Sekalipun Lupa , Harun Yahya.

No comments:

Post a Comment